
woensdag, januari 10, 2007
"Rembrandtesk"
Uit een ingezonden brief in de Volkskrant (ingekort):
Uit het juryrapport van de Zilveren Camera valt op te maken dat de foto van Laurens Aaij als winnaar gekozen is vanwege de 'Rembrandteske belichting'.
De fotograaf heeft niet, zoals Rembrandt, gespeeld met het licht. Het licht op de foto komt niet uit één bepaalde richting en kan dus ook niet iets of iemand 'uitlichten', hetgeen meer dan kenmerkend is voor Rembrandt's werk. Laurens Aaij legt slechts een wit paardenhoofd vast temidden van veel zwarte en bruine paarden en de foto is alleen daardoor opvallend.
Had ik de gebeurtenissen, die begrijpelijkerwijs de wereld rond gingen, niet in de media gezien dan was onduidelijk gebleven welk nieuws in beeld wordt gebracht op basis van enkel deze foto. Deze foto mist context.
Was getekend,
René van den Boom, Wolvega.
Uit het juryrapport van de Zilveren Camera valt op te maken dat de foto van Laurens Aaij als winnaar gekozen is vanwege de 'Rembrandteske belichting'.
De fotograaf heeft niet, zoals Rembrandt, gespeeld met het licht. Het licht op de foto komt niet uit één bepaalde richting en kan dus ook niet iets of iemand 'uitlichten', hetgeen meer dan kenmerkend is voor Rembrandt's werk. Laurens Aaij legt slechts een wit paardenhoofd vast temidden van veel zwarte en bruine paarden en de foto is alleen daardoor opvallend.
Had ik de gebeurtenissen, die begrijpelijkerwijs de wereld rond gingen, niet in de media gezien dan was onduidelijk gebleven welk nieuws in beeld wordt gebracht op basis van enkel deze foto. Deze foto mist context.
Was getekend,
René van den Boom, Wolvega.